BMW i8 vám zaručeně vyrazí dech. Jak svým designem, tak technikou a jízdním projevem.

text: Karel Táborský, milovník všeho, co má motor, novinář, testovací jezdec, závodník a instruktor motoškol
foto: Jan Stárek

DSC_8477-Edit

Máme plán. Vzít nejmodernější supersport z dílny mnichovského BMW a dojet s ním na závod MotoGP, který se odehrává na rakouském okruhu Red Bull Ring nedaleko Spielbergu. A má to svůj důvod – BMW je už několik let dodavatelem safety carů pro závody MotoGP, což nám přijde jako dokonalá výmluva k tomu, že na jeho tachometru přibude několik tisíc kilometrů. O BMW i8 se mluví jako o nástupci klasických supersportovních aut. Jeho kombinace spalovacího motoru a přidaných baterek by měla znamenat, že nevýhody obou koncepcí budou nadobro zadupány do země, a vznikne tak něco unikátního a do této doby nevídaného. Teorie je krásná věc, nás ale zajímá realita. Mluvíme o autě, které stojí hodně přes čtyři miliony korun, takže má opravdovou supersportovní cenovku. A je to tak správně. Kdyby bylo levnější, možná by mohlo vzbuzovat pochybnosti, zda je to opravdové super auto. A když si představíte ty nekonečné hodiny vývoje, záplavu drahých technologií a lidských zdrojů, které byly k jeho výrobě nutné, je to vlastně docela levné. Máme totiž pocit, že na jeho prodeji nemůže továrna nikdy vydělat ani korunu. Alespoň ne v horizontu nejbližších let. Něco nám ale říká, že BMW to má velice dobře spočítané a ví, že i8 pro ně bude fungovat jako testování technologie, která se chtě nechtě postupem dostane i do mnohem běžnějších aut. A víte co? Až se to stane, budeme dlouze tleskat, protože tohle je opravdová revoluce. A taky přesný opak toho, co BMW několik posledních dekád dělalo. Ryk vytočeného řadového šestiválce je hudbou minulosti. Odteď bude stačit polovina.

Tříválec. Co?

Nejdříve pár čísel – motor i8 není žádná gigantická V8čka, ale směšně malá oturbená tříválcová jednapětka. Nesmějte se a dobře poslouchejte. Tahle geniální jednotka je vypumpovaná až na 231 koní a k tomu jí doplňuje elektrický pohon, což znamená celkový výkon 360 koní a masivních 570 Nm točivého momentu! Výkonem to ale zdaleka nekončí. To hlavní přijde, když i8 poprvé spatříte. Připravte se na vizuální šok, protože před sebou máte něco naprosto mimořádného. Kdekoli s i8 zastavíme, začnou se kolem okamžitě houfovat davy lidí. Někteří nevěřícně civí, jiní zvedají palce, děti křičí a pobíhají nekontrolovaně kolem. Na silnici se pak děje to, že se vám veškerý okolní provoz bez okolků klidí z cesty. Nikdo si netroufne překážet v levém pruhu déle, než je to nezbytně nutné. i8 totiž vypadá jako futuristický koncept, který potají utekl z pódia té nejprestižnější autoshow světa. Dokonce i dveře se otevírají nahoru, tedy správně.

Jedeme klidným tempem po dálnici a všechno se zdá být až podivně normální. Jsme dokonale izolovaní od okolního světa (audio Harman-Kardon je bezvadné), kolem se míhá ostatní provoz a kromě dokonale vzdušného interiéru nic nenasvědčuje tomu, že řídíme stroj budoucnosti. Všechny ovládací prvky jsou tam, kde byste je hledali, a z auta je na supersportovní poměry výborně vidět. Je i8 praktická? Jak se to vezme. Kufr vzadu je sice malý, ale na zadní sedačky se vejdou a stejně to nakonec skončí tak, že zavazadla budete vozit na nich. Některé detaily v kabině jsou o kousek levnější, než by mohly být, ale má to dobrý důvod – jde o co nejmenší hmotnost, kterou se povedlo srazit až na 1485 kg, což je super a ještě úžasnější z pohledu několika stovek baterií, které jsou v podlaze a pomáhají pomocí elektromotoru dopovat spalovací motor. Po většinu času je jízda velice civilizovaná, pohodlná a uklidňující. Tříválec se při cestovní rychlosti nijak zvlášť neprojevuje a ohleduplně po troškách srká benzin z nádrže. Bez jakéhokoli problému jde spotřeba srazit až k hodnotě sedm litrů na sto! Cože? Sedm litrů v supersportovním autě s 360ti koňmi? Věřte tomu, že to tak je.

DJI_0004

Zdaleka nejlepší na jízdě s i8 je ale fakt, jak přesvědčivým způsobem dokáže integrovat a sladit elektrický pohon s klasickým vnitřním spalováním. Malé turbomotory musí mít velké turbodmychadlo, jehož nástup bude mít zcela logicky prodlevu. A přesně v tuhle chvíli přichází ke slovu elektrika, která pohání pouze přední kola. Ta totiž velice efektivně dokáže vyplnit díry ve výkonu, když prudce sešlápnete plyn nebo pokud řadíte. BMW i8 je tak čtyřkolka – tedy může být v určitých situacích. Při pohonu pouze na elektřinu jsou v tahu jen přední kola a v tomhle režimu umí ujet až 35 km, což většině lidí bude stačit na každodenní cestu do práce. A teď přijde to nejlepší. Pokud se baterie vybijí, můžete auto píchnout na standardní domovní zásuvku a pár hodin počkat, nebo nastartovat spalovací motor za vašimi zády a použít ho jako palubní generátor další elektriky. Má to ovšem jednu podmínku, která vás ale bude ohromně bavit. Když pojedete pomalu a klidně, doplňování energie do baterií je velmi pomalé a neefektivní. Abyste tam dostali víc šťávy, budete muset přepnout auto do režimu Sport a jet rychle. Svižnou jízdou a intenzivním brzděním se baterie dobíjí velmi rychle a stačí několik minut v ostřejším tempu a dojezd čistě na elektrický pohon se rapidně prodlouží. Pokaždé, když uberete nebo budete brzdit, spustí se rekuperace energie a ta velice rychle začne nabíjet baterky, čímž si opět prodlužujete dojetí čistě na elektřinu. A nejlepší na tom je to, že brzdy mají normální cit, řízení je přesné a celé auto se cítí, no, jako auto. Je to vlastně velmi prosté – abyste pomohli k záchraně světa a jeli tiše a ekologicky bez emisí, musíte zabořit plyn do podlahy. Jaký paradox. Zrovna teď ale nemůžeme jet jako absolutní šílenci, takže se nám daří z kombinovaného dojezdu vymáčknout celých 500 kilometrů. Je to trochu sci-fi, přiznávám.

DSC_8441

Směr zatáčky

Tohle všechno byla ale jenom předehra k hlavnímu dějství, které na nás čeká na točitých horských silnicích. Tříválec nemá tak surový zátah jako některé větší motory, ale krásně čistě se vytáčí, a když mu pomáhá elektromotor na předních kolech, je zrychlení na úrovni těch nejrychlejších. Zvuk je sice maličko umělý a do interiéru ho pomáhají dostat reproduktory, ale i tak je přesvědčivý a neunavující. Jakmile přijdou zatáčky, začínáme si užívat vyváženost celého šasi. Auto je velmi hbité, změna směru je okamžitá a řízení přesné. Okolo středové polohy mu sice chybí trochu citu a působí maličko uměle, ale trefovat vrcholy zatáček je hodně snadné. Podvozek si udržuje soustředěnost i ve chvíli, kdy na něj budete tlačit, a stabilizátory si umějí dobře poradit s nakláněním. Nedotáčivost je potlačená na absolutní minimum a pokud máte dostatek odvahy a prostoru (ten je potřeba, i8 je totiž docela široká), můžete si užít i přetáčivé smyky. Chce to trochu cviku, protože jakmile zadek utrhnete, přidají se přední kola a začnou auto okamžitě rovnat, není tedy potřeba dávat nijak velký protirejd. Jestli je to zábava? No to si pište. Rovinky budete brát jen jako nutné zlo a něco, co musíte přetrpět, než se silnice zase začne stáčet. Tak dobře se i8 řídí. Ve sportovním režimu je jednoduše skvělá a nic nenasvědčuje tomu, že jde o hybridní supersport. Převodovka sází pomocí pádel pod volantem jednotlivé rychlosti s naprostým přehledem, plynulostí a dostatečným důrazem, ve městě je pak citlivá a za 2000 kilometrů ani jednou nezaváhala nebo neudělala nějakou hloupost. Malá škoda je, že se motor nedá vytočit přes 6500 otáček a převodovka tam vpálí další kvalt i v případě, že jedete v plně manuálním režimu, a nedovolí tak ani náznak přetočení.

DSC_8562

Trakce a přilnavost k silnici je i přes úzké (na supersportovní poměry) pneumatik výtečná a zrychlení z nuly na sto za 4,4 sekund nemáme problémy věřit. V jednom opuštěném tunelu si dáváme start s launch control, který z motoru vyždíme i toho posledního koně a pošle auto ke stovce s nevídanou zuřivostí. A navíc ten zvuk – se staženými okny je mimořádně příjemný. Když přijíždíme na okruh, dočkáváme se nekonečného obdivu a ty zdvižené palce už jsme dávno přestali počítat. Těsně před vstupem do závodního depa je malá BMW vesnička s výstavou těch nejrychlejších M modelů, které jsou právě v nabídce. Jakmile nás hlídač u vjezdu zahlédl, okamžitě začal otvírat bránu a směřoval nás dovnitř. I8 jednoduše patří do té nejlepší rodiny a vyvolává úsměvy.

Future

Jestli je tohle budoucnost motorismu, tak honem rychle sem s ní. BMW i8 je ve všech směrech mimořádný počin. Vypadá jako z jiného světa, fantasticky se řídí a dokáže zprostředkovat zážitky, které jsou vyhrazené jen opravdovým superautům. K tomu všemu je pohodlné, tiché, neunavující, nádherně zpracované a tahá pohledy jako nic jiného. Ta úžasná technologie, její implementace a sladění jsou jednoduše dokonalé.

DSC_7857