Před čtyřiceti lety spatřil svět první ferrari s osmiválcovým motorem uloženým vzadu – ikonické Ferrari 308 GTB. Nyní přichází nová generace, která vychází z modelu 458 Italia. V Maranellu tvrdě dřeli a nyní přijíždí nová superstřela Ferrari 488 GTB.

Hned v úvodu se podívejme na jméno nového maranellského koníka. Písmena GTB jsou zkratkou Gran Turismo Berlinetta a číslo 488 je hodnota objemu jednoho válce (v krychlových centimetrech, pochopitelně). Tím se dostaneme na celkový objem nového vidlicového osmiválce – 3,9 litru. Jestliže předchůdce 458 Italia měl výkon motoru 660 koní, pak jeho následovník díky dvěma turbodmychadlům má výkon 670 koní při 8000 otáčkách za minutu. Ferrari 488 GTB je v historii maranellské automobilky třetím novodobým modelem, které má turbo. Jedná se o sportovní vůz, který nabízí dechberoucí jízdní vlastnosti a vrcholné potěšení z jízdy. Stejně jako 458 Italia, které má na svém kontě mistrovský titul ze série vytrvalostních závodů v kategorii GT,i novinka těží ze zkušeností Ferrari v motorsportu.
Nový model plně využívá know-how, které Ferrari buduje prostřednictvím programu XX. Příznivci značky tak získávají sportovní vozy s vysoce nadpůrměrnými jízdními vlastnostmi, které jsou plně srovnatelné se závodními speciály. Výkon motoru jsem již zmínil, ale pojďme se podívat detailně pod kapotu. Vidlicový osmiválec disponuje maximálním točivým momentem 760 Nm při 3000 otáčkách za minutu. O přenos síly motoru na zadní kola se stará dvouspojková sedmistupňová převodovka. Ta používá Variable Torque Management, který má za úkol plynuleregulovat nárůst točivého momentu, aby stroj pracoval co nejefektivněji v celém rozsahu otáček. Ferrari 488 GTB z nuly na 100 km/hod. vystřelí za tři vteřiny, na 200 km/hod. se pak dostane za impozantní 8,3 sekundy. Na soukromém okruhu formulové stáje Ferrari Fiorano zvládlo zajet čas 1 minuta a 23 sekund. Pro srovnání rekord okruhu drží Michael Schumacher s monopostem Ferrari F2004. V roce 2004 tam zajel čas 55,999 sekundy. Maximální rychlost má hodnotu 330 km/hod. Vůz, který si světovou premiéru odbyl na autosalonu v Ženevě, má mít podle vyjádření automobilky charakteristický zvuk, který nenechá nikoho na pochybách, že se jedná o čistokrevné Ferrari. A prohlášení se dá bez pochyb věřit na sto procent, neboť stejně precizně, jako se inženýři v maranellské továrně věnují technice, se stejnou intenzitou ladí i zvuk motoru.

 

Důraz byl kladen na ještě dokonalejší aerodynamické vlastnosti vozu. Úpravami karoserie se tak technikům podařilo snížit tření a zvýšit přítlak vozu o 50 procent. Hodnota součinitele aerodynamického odporu 1,67 je u nezávodního ferrari novým rekordem. Testování vozu probíhalo, jak jinak, než v maranellském moderním aerodynamickém tunelu, který navrhl proslulý Renzo Piana. Ferrari 488 GTB váží 1370 kilogramů. Přitom 54 procent hmotnosti je na přední nápravě a zbývajících 46 procent zatěžuje nápravu zadní. Zajímavým faktem je, že až doposud jste museli ve ferrari při startování zasunout do zapalování klíč a otočit jím a stiskem tlačítka nastartovat, kdežto nové Gran Turismo Berlinetta je již vybaveno bezklíčovým startováním. Vylepšení se dočkal také systém Side Slip Angle Control, který nechá i méně zkušené jezdce projíždět zatáčky řízeným smykem. Inovovaný systém spolupracuje s aktivními tlumiči. V kokpitu se budete cítit jako v opravdovém závodním speciálu. Vše je zde podřízeno naprosto dokonalé funkčnosti. Setkáte se zde s klasickými stylovými prvky Ferrari, jako je oddělený středový tunel od palubní desky či multifunkční sportovní volant. Vylepšena byla rovněž grafika a ovládací rozhraní infotainmentu. Ferrari 488 GTB je ztělesněním sportovního vozu, který na běžné silnice přináší závodního ducha. Již nyní se můžeme těšit na další karosářské
provedení, jakým nesporně bude otevřený Spider. Ferrari opět potvrdilo, že umí postavit ikonický automobil, který v Česku nabízí výhradní dovozce Ferrari, společnost Scuderia Praha.

www.scuderiapraha.cz