Itálie dala světu řadu ikonických značek. Jednou z nich je také Maserati. Po nelehkých letech se dnes automobilka pod ochranou samotného Neptuna nese na vlnách úspěchu.

Na počátku stálo šest bratrů. Každý z nich byl více či méně zapálený pro automobily. Vše začalo před více než sto lety. Za tu dobu pod značkou Maserati vznikla řada ikonických automobilů, její inženýři přispěli k rozvoji automobilové techniky nejednou inovací a v neposlední řadě se nesmazatelným písmem zapsala do dějin motorsportu. Na konci 19. století se manželům Rodolfovi a Calolině Maserati narodil syn Carlo. Rodolfo, který pracoval na železnici jako strojvůdce. V roce 1881 ještě netušil, že se mu v následujících sedmnácti letech narodí dalších šest synů. Bohužel jen pět z nich se dožilo dospělosti. Železnice sice v Itálii již nebyla tak úplně v plenkách, ale i přesto byla práce u ní stále něčím dobrodružným. Rodolfovi uchvátila rychlost. Tuto jeho vášeň společně se zapálením pro techniku sdíleli postupně i jeho synové. Když se v roce 1894 narodil syn Ernesto, nejstarší syn Carlo začal svou kariéru. V sedmnácti letech zkonstruoval svůj první jednoválcový motor. O tři roky později tímto motorem vybavil bicykl a pustil se do závodu Brescia-Cremona-Mantua-Verona-Brescia. Díky tomuto úspěchu se dostal do hledáčku Fiatu, který jej angažoval jako továrního testovacího řidiče. Ve volných chvílích se Carlo dále věnoval konstrukci motorů. Nový jednoválec zasadil do dřevěné karoserie, čímž vznikl vůz, který je považován za vůbec první Maserati.

Carlo později vyzkoušel práci i u dalších značek (Isotta Fraschini, Bianchi a další). Byl to on, který v 16 letech přivedl k automobilismu svého bratra Ettoreho. Postupně se k motorům dostávali další bratři. V roce 1913 opustil Alfieri II společnost Isotta a založil vlastní garáž s dílnou Società Anonima Officine Alfieri Maserati. Postupně se k němu připojili ostatní bratři. Po vypuknutí První světové války museli Alfieri II a Ettore narukovat a tak rodinný podnik musel řídit tehdy teprve 17letý Ernesto. Během války se firma věnovala výrobě leteckých motorů. Po skončení válečného běsnění se bratři s vervou pustili do vývoje opravdu prvního Maserati. Byl proto nejvyšší čas vymyslet znak nově zrozené automobilky. Alfieri II se proto rozhodl, že osloví nejmladšího z bratrů, Maria, kterém jako jedinému z Maseratiho synů voněly spíše malířské barvy než benzín. Mario se nechal inspirovat jedním ze symbolů italské Boloně – Neptunova socha s trojzubcem. Tento symbol síly a elánu se tak stal ikonickým znakem luxusních sportovních automobilů do dnešních dnů. Stejně jako modrá a červená barva.

V první polovině dvacátého století vzniklo pod přísným dozorem bájného vládce moří hned několik ikonických vozů. Stejně tak se v barvách Maserati proslavila řada závodních pilotů. V roce 1933 spatřil světlo světa první speciál Grand Prix Maserati 8CM. Legendární Tazio Nuvolari s tímto vozem vybojoval hned tři vítězství. Jedním z nich byla Velká cena Belgie. V dalších letech pak uspěl s vozem Maserati 6C 34. A je přímo příznačné, že své poslední vítězství kariéry vybojoval v roce 1946 za volantem Maserati 4CL. Z dalších závodních hrdinů vzpomeňme na Stirlinga Mosse, Juana Manuela Fangia či Gigi Villoresiho, který v roce 1937 s vozem 6CM kraloval při Velké ceně Brna. Na konci třicátých let minulého století se automobilka dostala pod tlak rozvíjejících se německých značek. Bratři se proto v roce 1937 rozhodli prodat své podíly italskému průmyslníkovi Adolfovi Orsimu, který ovládal automobilku až do roku 1968, kdy ji převzal Citroën. V dějinách Maserati to ale nebyla poslední změna vlastníka. O sedm let později značku převzal bývalý argentinský závodník Alejandro de Tomaso. V roce 1993 se Maserati stala součástí Fiat Group, aby se na sklonku tisíciletí stala majetkem svého odvěkého rivala Ferrari. Nyní je prestižní italská značka v majetku konsorcia Fiat Chrysler Automobiles, NV.

Druhá polovina dvacátého století byla pro Maserati nejen ve znamení změn vlastníků. Motoristé se mohli kochat takovými stroji jako výkonným sportovním vozem Mistral z roku 1963, který se stal prvním modelem Maserati pojmenovaným po větru. Na turínském autosalonu v témže roce Maserati šokovalo svět nejrychlejším sedanem na světě – Quattroporte. O dva roky později to pak byl model Ghibli, který vznikl z první vzájemné spolupráce s designérem Giorgette Giugiarem. V roce 1971 pak Giugiaro šokoval svět znovu dalším modelem pojmenovaným po větru – Bora. A tak bychom mohli pokračovat dále. Vozy Maserati, stejně jako jiné luxusní značky, přitahovaly pozornost celebrit a filmových tvůrců. Známá je dlouholeté partnerství s tenorem Lucianem Pavarotim. Vozy Maserati si zahrály v několika bondovkách. Ve filmu Rocky III (1982) jezdil s Quattroporte i boxer Balboa. A do filmů Moucha (1982) a Mrtvá zóna (1983) si tento modle vybral režisér David Cronenberg.

V novém miléniu se Maserati daří přímo skvěle. Letos automobilka s trojzubcem na kapotě oslavila 100. výročí ve skvělé kondici. Jako dárek si ve spolupráci s Bulgari nadělila novou edici luxusních hodinek Octo Maserati. Dárkem pro příznivce značky je pak 100 kusy limitovaná edice vozu Quattroporte Zegna Limited Edition. Maserati vyrábí nejvíce aut ve své historii, loni to bylo 15 400 vozů, rozšiřuje nabídku modelů. K stávajícím GranCabrio, GranTurismo, Quattroporte a Ghibli má v příštím roce přibýt SUV Levante a v roce 2016 kupé Alfieri. V žebříčku italských značek podle jejich hodnoty jí patří dvacátá příčka. A ambiciózní plány tím nekončí. Do roku 2018 plánuje Maserati vyrábět 75 000 aut ročně.

www.scuderiapraha.cz